Felanmälan

Behöver du anmäla ett fel i din bostad eller i din fastighet? Logga in på Mina sidor så gör du smidigt din felanmälan där och får hjälp.

 

Så gör du felanmälan

Logga in på Mina sidor för att göra en felanmälan. Är du inte registrerad på Mina sidor sedan tidigare, gör du registreringen först.

Vill du anmäla ett akut fel (om det omedelbart måste åtgärdas för att skydda personer eller fastighet, exempelvis stora vattenläckor eller om någon fastnat i en hiss) ska du inte anmäla via hemsidan utan ringa felanmälan på 044 - 780 68 00.  Ange namn, adress, lägenhetsnummer (hittar du på lägenhetsdörren eller på ditt kontrakt) och en noggrann beskrivning av felet.

Fel på TV 

All felanmälan av tv skall ske till Canal Digitals kundtjänst på telefon 0770 - 11 55 11. Detta gäller oberoende av vilken form av tv som finns i fastigheten (kabel-tv, markbunden digital eller parabol). Hyresgästen skall alltid kontrollera att det inte är den egna utrustningen som det är fel på. Det gäller kablar, digitalbox, tv, ev inspelningsenheter mm.
Om det vid besök av tv-tekniker visar sig att det är fel i den egna utrustningen debiteras hyresgästen en besöksavgift.

Fel på bredband

All felanmälan avseende bredbandstjänster skall felanmälas till din leverantör av tjänsten, inte till ABK.
Om ditt uttag är trasigt kan du anmäla det till vår ordinarie felanmälan på dagtid vardagar 8.00-16.00. Detta kan inte anmälas som akut fel.
Om du felanmäler och detta resulterar i att en tekniker skickas ut för att felsöka i datorn och ev annan utrustning i din lägenhet och det sedan visar sig vara fel på din utrustning så kan du bli debiterad en besöksavgift, 800-1.000 kr eller mera för besöket.

Äldreboende

Om du vill göra en felanmälan så skall du kontakta äldreboendets personal.

För dig som bor på äldreboende men har eget lägenhetskontrakt med ABK gäller samma rutiner för felanmälan som för ordinarie hyresgäster (se ovan).

Vad ska felanmälas?

Felanmälan kan exempelvis gälla fel på elinstallationer som tillhör ABK, som spis, kyl/frys eller badrumsbelysning.

Det kan också vara att batteriet i brandvarnaren är slut (ABK byter hela brandvarnaren) eller att elementen fungerar dåligt och behöver luftas. Detta måste göras av ABK.

Armaturer som tillhör bostaden byts eller lagas vid behov.

Glödlampor och lysrör tillhör hyresgästen och byts inte av ABK. De ska fungera när man flyttar in respektive ut.

Misstanke om brand

Känner du röklukt i bostaden eller i fastigheten om misstänker att det brinner - ring 112.

Störd i ditt boende

Om du skulle bli störd av en granne och du inte själv vill säga till, så kan du dygnet runt ringa vår störningsjour: 12 42 60. Läs mer om störningar och störningsjouren här.