Canal Digital har åtgärdat problemen i ABK:s kabel-TV-nät.

Problemen med korten i digitalboxarna skall nu vara åtgärdade enligt Canal Digital
Det var det tekniska systemet som uppdaterar de kort som sitter i digitalboxarna som inte fungerade. Problemet var att korten blir felaktigt uppdaterade och då försvinner de digitala betalkanalerna.
 
Det är inte alla hyresgäster som drabbats utan felen uppträdde lite hur som. Det beror inte heller på någon särskild typ av box utan alla sorters boxar har kunnat drabbas av felet.
 
Canal Digital uppmanar alla att hämta ut den nya boxen och att installera den snarast möjligt. Detta påskyndar processen att få tillbaka era kanaler.
 
Den nya boxen som är en box med HD-kvalitet fungerar att använda redan nu så det finns ingen anledning att vänta med installationen. När kablarna är satta på plats och ni startar boxen så installerar den den sig själv, den gör bland annat en automatisk kanalsökning. Har ni möjlighet skall ni använda den medföljande HDMI-kabeln mellan boxen och TV:n, det blir bäst TV-bild om HDMI används.
 
För er som drabbats av detta fel och där kanalerna inte kommer tillbaka är rådet att sätta på boxen, helst den nya boxen (se ovan), och ställa in den på en kanal som försvunnit, t.ex. TV 3, Kanal 5 eller Sjuan, och sedan låta boxen vara på. Det kan ta upp till 2-4 timmar innan kortet uppdaterats och kanalerna kommer tillbaka.
 
Canal Digital’s kundtjänst har den senaste tiden varit hårt belastad och de hinner inte besvara alla samtal. Väntetiden för att komma fram till kundtjänstpersonal kan vara 30-60 minuter.
 
ABK har kontinuerlig kontakt med Canal Digital för att bevaka utvecklingen.
 
 Uppdaterad 2017-12-18