UTAN ATT Sommaröppet på Österängs fritidsgård Att ha någonstans dit man kan gå för att träffa sina vänner och göra något tillsammans, det är viktigt för oss alla. Men för barn finns inte alltid den möjligheten – i synnerhet inte när skolterminen slutat. Under sommaren kan dagarna bli långa och tråkiga. Lite spänning behövs och då måste det finnas bättre alternativ än att driva omkring i bostadsområdet och förstöra eller reta upp hyresgäster. Efter flera år med skadegörelse på området bestämde sig ABK för att bekosta sommaröppet på Österängs fritidsgård. Fritidsgårdsforum som driver ett tiotal fritidsgårdar i Kristianstads kommun inklusive den på Österäng, stänger dessa under sommarlovet. Genom att avlöna två personer som går in som extrapersonal gör ABK det möjligt att hålla fritidsgården öppen. Bra för hela familjen På Österäng finns gott om barnfamiljer som inte åker på sommarsemester utan stannar hemma. De sätter värde på att deras barn kan gå till fritidsgården och uppleva meningsfull sysselsättning. Ibland kommer föräldrarna på besök vilket uppskattas av ledarna som gärna har kontakt med familjerna. ABK:s initiativ kan sammanfattas så här: ››Aktivitet: sommaröppen fritidsgård. ››Målgrupp: ungdomar 8–12 år, främst från Österäng. ››Plats: Österängs centrum. ››Start: 2009 ››Aktivitetsperiod: sommarlovet. ››ABK:s bidrag: löner till extrapersonal samt marknadsföring. Som en följd av ABK:s initiativ är det gratis att delta i fritidsgårdens aktiviteter under sommaren. Det krävs heller inget medlemskort vilket gör att flera kommer för att prova på och ibland fortsätter som nya medlemmar när hösten kommer. Syften med öppethållandet är att: ››Aktivera och stimulera barn och ungdomar i området. ››Vara en mötesplats för dessa. ››Tydliggöra vilka regler som gäller på området. En guldgruva av aktiviteter Ledarna lägger mycket arbete på att ta fram ett stort utbud av aktiviteter. Sporter som fotboll, pingis, femkamp och basket är 12 å r s r e d o v i s n i n g 2 0 1 2