Aktiviteter som hålls där man bor bidrar till att man lättare identifierar sig med kvarteret eller bostadsområdet eftersom bilden utåt blir mer positiv. För barn kan idrottsaktiviteter som sker nära hemmet och som inte kräver transporter innebära skillnaden mellan passiv och aktiv fritid. Turneringens resultat Det är svårt att mäta lyckan i att träffa nya kompisar och känna gemenskap, men följande har man sett att turneringen gett: ››Bråk och skadegörelse minskar. ››Kulturföreningars roll stärks hos ungdomar. ››Även de som inte spelar blir engagerade, umgås och hjälper till. Turneringen kräver ett tiotal tränare, domare och organisatörer. De ställer upp utan ersättning och rekryteras genom vänner och bekanta. Övergripande samordnare och pådrivare är Saleh Fakhro från ABK. Välkommen till Gamlegården och titta på det fina spelet. Säsongens matcher börjar dagen efter skolavslutningen. HÄR SPELAS TURNERINGEN Fotbollen spelas i parken mitt på Gamlegården under hela sommaren. å r s r e d o v i s n i n g 2 0 1 2 9