Riktigt bra service handlar om hur vi kan ge våra kunder ”det lilla extra”, att överträffa deras förväntningar. Det är också viktigt att vi satsar på bosocialt arbete och att vi alltid har ett hjärta med i vår verksamhet. En del i ”det lilla extra” är alla de allmännyttiga aktiviteterna vi genomför. Gamlegårdsbadet, sommaröppna fritidsgårdar, fotbollsturneringar, Bo- skola för SFI-studenter, sponsringsaktiviteter, it-stuga och mycket mer. Sedan många år tillbaka anordnar ABK varje år en fest för de hyresgäster som bott jämnt tiotal år i samma bostad. Förutom att de bjuds på middag och underhållning får alla jubilarer en gratis månadshyra. Bara under 2013 fick jubilarerna dela på 1,7 miljoner kronor, och de senaste 20 åren har 23 miljoner kronor delats ut till mer än 5 000 hyresgäster! Årets upplaga av ABK:s Kulturdag i Gamlegårdsparken slog besöksrekord med över 3 000 besökare – till del tack vare att anrika Kristianstad Åhus Jazzfestival införlivades i programmet. Genom våra allmännyttiga aktiviteter kan vi skapa mervärden för våra hyresgäster. För oss handlar det inte bara om att erbjuda tak över huvudet, själva bostaden är bara en del i den helhetsupplevelse vi vill ge till våra boende. Vi vill skapa samhörighet och trivsel på våra bostadsområden och öppna upp för dialog med hyresgästerna och hyresgästerna emellan. Det är det som är det personliga boendet! Långsiktigt arbete ger gott resultat För 2013 kan vi glädja oss åt ett mycket gott resultat. En del av vinsten kommer från försäljningen av fastigheten Granaten 3 i centrala Kristianstad. Men även om man skulle bortse från vinsten från försäljningen har vi en mycket god och stabil ekonomi där vi med råge når avkastningsmålet i vårt ägardirektiv. God ekonomi, hållbarhet och energieffektiva bostäder samt nöjda hyresgäster och medarbetare är inget som kommer av sig själv, utan det är resultatet av långsiktigt och kontinuerligt utvecklingsarbete. Vår personal gör ett mycket bra arbete, vilket bidrar till att vi når våra mål. Henrik Strand Verkställande direktör å r s r e d o v i s n i n g 2 0 1 3 5