Allmännyttiga aktiviteter Gemenskap och engagemang har sedan vi bildades 1950 varit honnörsord för oss. För vi bygger och förvaltar inte bara bostäder, vi förvaltar även våra hyresgäster – och vi vill att de ska trivas i sitt boende. Våra allmännyttiga aktiviteter är inriktade på möten och upplevelser boende emellan och med oss som hyresvärd. Vår ledstjärna är att relationerna mellan människorna är lika viktiga som till bostaden eller miljön. Att mötas och lära känna varandra. Mellanmänskliga relationer berikar och engagemanget från hyresgästernas sida är ett av de bästa måtten på vår framgång. Att vara allmännytta förpliktigar. Vi har genom årtiondena tagit ett stort ansvar för socialt arbete, trivsel och integration i våra bostadsområden, och det kommer vi att fortsätta med! ABK:s Kulturdag jazzade till det ABK:s Kulturdag 2013 blev en ny publiksuccé med fler besökare, mer aktiviteter och ännu större mångfald än någonsin tidigare. Omkring 3 000 personer trivdes i parken mitt på Gamlegården. Ett helt nytt inslag som väckte uppmärksamhet långt utanför Kristianstad kommuns gränser var att Kristianstads jazzfestival, landets mesta jazzfestival, blev en del av kulturdagen på Näsby. De gjorde att många jazzvänner hittade till Gamlegårdsparken. En av dem var Lundabon Lennart Jansson som inte missat en enda av jazzfestivalerna sedan de startade 1971. Och han blev glatt överraskad också över allt annat som bjöds på kulturdagen. – Jazz är mångkultur. Gamlegårdsparken känns hemma för oss jazzälskare, sade jazzfestivalgeneralen Bronson Månsson, och njöt av toppartister som danska Mette Juul och finska Erja Lyytinen. ABK:s Kulturdag är sedan tidigare ett internationellt evenemang av rang. Förutom musiken där också unga rappare som Jay Samson och Behrang Miri fick scenen att gunga kunde man njuta av Världens Mat från det stora tältet i parkens centrum. Grillar och provisoriska kök erbjöd afghanska, palestinska, jemenitiska eller bosniska specialiteter blandat med vanligare husmanskost. Det fanns något för alla. Förväntansfulla ansiktsmålade barn stod i kö till ponnyridningen och hoppborgen. Det spontandansades framför scenen, man tipspromenerade över hela Gamlegården och umgicks, pratade, lyssnade på musik, åt, drack och rådde om varandra. En korv är en korv är en korv… En grillad korv och en kopp kaffe kan tyckas lite futtigt, men serverat i rätt ögonblick, omgivning och med alla grannarna till bords blir det en fest som heter duga. ABK har under året arrangerat en rad populära grillkvällar för hyresgästerna i olika områden. Ibland för att få möjlighet att informera om något på enklare och mindre formellt sätt. Ibland bara för att få umgås. En lista gemenskap: ABK:s sociala arbete för att skapa gemenskap mellan hyresgästerna omfattar en rad olika åtaganden. Här är något av allt det som ABK genomför eller stöttar varje år: ››IT-stugan i Gamlegårdens Centrum ››Sommaröppna fritidsgårdar ››Fotbollsturneringar ››Gratisgympa hos Korpen ››Grillkvällar i bostadsområdena ››Simskola och utomhusbad på Gamlegården ››Nattvandringar ››ABK:s Kulturdag och Österängsfestivalen ››Festen för jubilerande hyresgäster ››Odlingsprojektet Hallonlunden ››Hyresgästmöten ››Boskola för SFI ››Sponsring av lokala fören-ingar. å r s r e d o v i s n i n g 2 0 1 3 9