ABK har fortsatt högt, eller till och med mycket högt, förtroende hos hyresgästerna, bolagets kunder. Det visar årets stora kundundersökning.
- Genomgående är hyresgästerna väldigt nöjda. Det är höga betyg som delas ut och ABK ligger absolut bland de bästa bostadsbolagen i Sverige, säger Jon Svensson, vd på AktivBo som genomfört undersökningen åt ABK.
- Att vårt arbete uppskattas ger ytterligare energi till vår personal att göra ett fortsatt bra jobb, säger ABK:s vd Henrik Strand. Han säger sig vara mycket nöjd med resultatet, men vill inte heller bara slå sig för bröstet.
- Det finns visst saker vi kan bli ännu bättre på och det ska vi försöka, tillägger han.
Bland de bästa i landet men ABK vill bli ännu bättre
Henrik Strand menar att det är viktigt att hyresgästerna känner att de kan vara med och påverka sitt boende, som är en väsentlig del av hela ens livssituation.
- Vi vill verkligen lyssna på hyresgästerna, och det vi kan göra bättre, det ska vi också göra bättre, säger han.
Undersökningen ger två jämförelsesiffror. Det ena är Serviceindex: Här är hela 83,6% av hyresgästerna nöjda eller mycket nöjda med ABK, service, trygghet och felhantering.
- En imponerande hög siffra, säger Jon Svensson.
Det som hyresgästerna är allra mest nöjda med generellt är hur anmälda fel har hanterats, bemötande från personalen och information.

Skalorna visar lägsta och högsta uppmätta resultat bland bostadsbolag i landet med fler än 9000 lägenheter. Blå kategori är de 25% bästa bolagen i landet.
Mycket nöjda med lägenheten med tvättstugorna kan förbättras
Den andra mätningen handlar om produktindex, hur nöjda man är med lägenheten, utemiljö och allmänna utrymmen. Även här tillhör ABK de allra bästa bostadsbolagen i landet, med 79,7% nöjda eller mycket nöjda hyresgäster!
Lite mindre nöjda (men ändå över medel i landet) är man med hur hyresgästerna städar efter sig i tvättstugorna. Där finns det möjligheter att bli bättre, tycker hyresgästerna. Det skiljer sig också en hel del i nöjdhet mellan olika fastigheter på olika frågor.

Skalorna visar lägsta och högsta uppmätta resultat bland bostadsbolag i landet med fler än 9000 lägenheter. Blå kategori är de 25% bästa bolagen i landet.
Glädjande var också den höga svarsprocenten. 61,5 procent av alla hyresgäster lämnade in sina svar på enkäten vilket gör att resultatet är statistiskt säkerställt som representativt för alla hyresgäster. Utöver svar på frågorna fick ABK drygt 10 000 synpunkter, positiva och negativa, som man kommer att studera ytterligare.
Vad gör vi med resultaten?
Vi analyserar nu svaren och dessa kommer bidra till åtgärder som varje avdelning tar fram i sina handlingsplaner. Åtgärderna kommer att återkopplas till hyresgästerna under 2021. Vi kommer tyvärr inte att kunna göra allt på samma gång, och alla önskemål som framkommer är inte heller möjliga att tillgodose.
- Men hyresgästernas svar ger oss en bra bild över vad ni vill att vi ska prioritera, och vi kommer att ta hänsyn till detta där det är möjligt, säger Henrik Strand. Jag vill också tacka alla som lagt ner tid och energi på att påverka oss och sitt bostadsområde genom att svara på enkäten.