Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator. Information om cookies
Akuta fel är exempelvis stora vattenläckor, om någon fastnat i en hiss eller andra fel som måste åtgärdas omedelbart för att skydda personer eller fastighet.
Ange namn, adress, lägenhetsnummer (hittar du på lägenhetsdörren eller på ditt kontrakt) och en noggrann beskrivning av felet.
På Mina sidor kan du som hyregäst (kontraktsägare) enkelt anmäla icke-akuta fel i din bostad och/eller fastighet. Där kan du också följa ditt ärende. Det går även bra att anmäla icke-akuta fel till 044-780 68 00.
Är du inte registrerad på Mina sidor sedan tidigare, gör du registreringen först.
Felanmälan kan exempelvis gälla fel på elinstallationer som tillhör ABK, som spis, kyl eller frys.
Det kan också vara att batteriet i brandvarnaren är slut (ABK byter hela brandvarnaren) eller att elementen fungerar dåligt och behöver luftas. Detta måste göras av ABK.
Lampor som tillhör bostaden byts eller lagas vid behov.
Glödlampor och lysrör tillhör hyresgästen och byts inte av ABK. De ska fungera när man flyttar in respektive ut.
Det finns en del saker som du själv kan fixa i hemmet, till exempel stopp i avloppet, sortera sopor och utföra enkla eljobb.
Se våra filmer som lär dig som bor i lägenhet att sköta sysslor i och kring hemmet. Filmerna är textade på svenska, engelska, arabiska och somaliska.
Se alla instruktionsfilmer
Felanmälan och teknisk support på kabel-TV från Telenor eller markbunden digital-TV från Boxer görs till Telenor kundtjänst på 0200-11 22 21, vardagar 08.00-21.00 och helger 09.00-21.00.
Oavsett vilken typ av fel det gäller, tekniska fel på TV-distributionen i fastigheten/lägenheten eller om du har fel som du misstänker beror på störningar i TV-utsändningen görs felanmälan till Telenors kundtjänst. Exempelvis att en kanal saknas eller att du har störningar på en kanal.
Kontrollera att det inte är fel på din egen utrustning. Det gäller kablar, digitalbox, tv, inspelningsenheter med mera. Om det vid besök av tekniker visar sig att det är fel på din utrustning kan du få betala en avgift för besöket.
All felanmälan avseende bredbandstjänster skall felanmälas till din leverantör av tjänsten, inte till ABK.Om ditt uttag är trasigt kan du anmäla det till vår ordinarie felanmälan på dagtid vardagar 8.00-16.00. Detta kan inte anmälas som akut fel.Om du felanmäler och detta resulterar i att en tekniker skickas ut för att felsöka i datorn och ev annan utrustning i din lägenhet och det sedan visar sig vara fel på din utrustning så kan du bli debiterad en besöksavgift, 800-1.000 kr eller mera för besöket.
Om du vill göra en felanmälan så skall du kontakta äldreboendets personal.
För dig som bor på äldreboende men har eget lägenhetskontrakt med ABK gäller samma rutiner för felanmälan som för ordinarie hyresgäster (se ovan).
Känner du röklukt i bostaden eller i fastigheten om misstänker att det brinner - ring 112.
Om du själv släckt mindre brand i lägenheten, ex med brandsläckare eller brandfilt, bör du ringa 112. Detta då det kan finnas risk för att brand blossar upp igen, exempelvis i anslutning till köksfläkt.