Till startsidan för ABK
Till startsidan för ABK
En äldre kvinna klappar en yngre kvinna på kinden

Trivselregler

Undvik att störa dina grannar. I hyreslagen regleras vad som gäller vid störningar i boendet.

När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan var skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Enligt hyreslagen är man som hyresgäst skyldig att i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Den hyresgäst som vid upprepade tillfällen orsakar störningar kan få sitt hyreskontrakt uppsagt för avflyttning.

ABK:s trivselregler är framtagna tillsammans med Hyresgästföreningen

För att inte riskera att uppträda störande kan du tänka på följande:

  • Informera dina grannar om du ska ha fest och be om förståelse för att det kan bli lite högljutt. Du kan även be dina grannar tala om för dig om det skulle vara så att du stör. Du kan dock inte störa obegränsat, sluta i lagom tid och skruva ner musiken så att dina grannars nattsömn inte störs.
  • Rökning på balkongen är förvisso tillåten (förutom i våra rökfria fastigheter), men du ska tänka på att omgivningen kan uppleva obehag av röken. Fråga gärna grannarna omkring dig vad de tycker och be dem säga till om röken blir allt för störande.
  • Som kontraktsinnehavare är du ytterst ansvarig för störningar kopplat till din bostad, oavsett om det är du, andra personer i ditt hushåll eller gäster till dig som orsakar störningen.

Gemensamma utrymmen (till exempel trapphus, loftgång, hiss, tvättstuga)

  • Det är inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen.
  • Det är inte tillåtet att ställa sopor i trapphus eller loftgång.
  • Det är inte tillåtet att mata fåglar från balkongen eller på marken runt våra fastigheter.
  • Det är inte tillåtet att använda trapphus, loftgångar och entréer som förvaringsutrymmen då det hindrar räddningstjänst och sjukvårdspersonal att obehindrat ta sig fram. Detsamma gäller för de som behöver utrymma fastigheten. Föremål som cyklar, rullstolar, barnvagnar, dörrmattor, möbler, kläder, skor etc. som förvaras i dessa utrymmen kan komma att omhändertas av ABK.

För dig med husdjur

  • Hundar får inte skälla och yla så att omkringboende störs.
  • Du som har husdjur som gör sina behov i låda ansvarar för att det inte luktar urin eller avföring ut i trapphuset, loftgången eller in till grannar.
  • Husdjur måste vara kopplade när de befinner sig inom ABK:s bostadsområde (trapphus, hiss, loftgång, gemensam gård).
  • Husdjur får inte vistas i tvättstugorna.

På balkongen

  • Det är inte tillåtet att skaka/piska mattor från balkongen.
  • Det är inte tillåtet att grilla med kol- eller gasolgrill på balkongen då det utgör en brandrisk, elgrill är däremot tillåtet så länge det inte osar så att det stör dina grannar.
  • Det är inte tillåtet att montera parabol eller antenn på fastighetens tak, skorsten, fasad, balkong eller fönster utan medgivande från ABK. Ansökan görs via Kundcenter.
  • Blomlådor och vädringsräcken får endast sitta på insidan av balkongen. Se till att inte övervattna dina krukor och blomlådor då det riskerar att rinna ner till dina grannar.

Skadedjur, skador eller fel i lägenheten

  • Misstänker du att din bostad drabbats av skadedjur är du skyldig att göra en felanmälan via Kundcenter eller Mina sidor.
  • Upptäcker du skador eller fel i din bostad är det viktigt att du omgående gör en felanmälan via Kundcenter eller Mina sidor för att inte riskera bli betalningsskyldig för något du inte orsakat.

Bosociala enheten

Syftet med ABK:s bosociala enhet är att skapa och bibehålla trygg och trivsam boendemiljö för våra hyresgäster.

Den bosociala enheten arbetar bland annat med:

  • Störningar i och kring våra fastigheter.
  • Oriktiga hyresförhållanden (t.ex. otillåten andrahandsuthyrning).
  • Misskötsel av lägenheter (t.ex. belamrade lägenheter, dålig doft som sprider sig från lägenheter till trapphus och/eller grannar).

Ovan är exempel på omständigheter som påverkar huruvida våra hyresgäster känner sig trygga eller ej i våra bostadsområden. Det är därför viktigt för oss att vi får information om våra hyresgäster upplever störningar i sin fastighet, misstänker eller har kännedom om att någon utan tillstånd upplåter sin lägenhet i andrahand samt misstänker eller har kännedom om att någon missköter sin lägenhet.

Vid pågående störningar i din fastighet ska du ringa till vår störningsjour 044- 780 68 00 (dygnet runt, alla dagar).

Misstänker du eller har kännedom om att någon hyr ut sin lägenhet utan tillstånd kan du anonymt skicka in tips till oss

Misstänker du eller har kännedom om att någon missköter sin lägenhet kan du anonymt skicka in tips till oss

Vill du komma i kontakt med våra bosociala handläggare kan du skicka e-post till bosocialt@abk.se alternativt ringa 044- 780 32 00 helgfria vardagar klockan 10.00-12.00.


Var rädd om dina grannar – och ditt boende, vi hoppas att du ska trivas hos oss!